Actueel

Nieuws

Leren programmeren; workshop voor kind en ouder

Hoe doet een programmeur dat?

Veel kinderen en hun ouders zijn erg nieuwsgierig naar programmeren. Kinderen zijn vooral bezig met ‘hoe maak je een game?’ en ‘hoe werkt een game?’. Ouders zijn meer benieuwd naar de manier van creëren van een applicatie en hoe een programmeur zijn werk doet.

Uitleg tijdens de workshop leren programmeren

Honger naar kennis

Omslag van het boek "Programmeren voor kinderen"Het aanbod van leerstof is overweldigend, maar met een bepaalde cursus starten is voor velen een grote stap. Waar moet je beginnen? Hoe begin je? Wat is de beste leerstof en manier? Veel vragen. Samen met de organisator Anke van der Sluis zijn we tot de conclusie gekomen dat aanvangen met programmeren goed in de vorm van een workshop past. Ik heb met behulp van de site https://hourofcode.com en het boek ‘Programmeren voor kinderen’ van Carol Vorderman  een workshop in elkaar gezet. Nadat Anke een afspraak had gemaakt met de bazin van http://vervanhierrotterdam.nl en een post had geplaatst, zat de workshop heel snel volgeboekt. De grote honger naar deze kennis werd zo bevestigd. Meedoen kan vanaf acht jaar.

Workshop

De workshop duurt twee uur met een knip erin. Het eerste deel bestaat uit een 20-tal opdrachten die online gedaan kunnen worden. De taal Sratch (https://scratch.mit.edu) wordt hier voor gebruikt. Er hoeft niets geïnstalleerd te worden en je hoeft je zelfs niet eens aan te melden. De opdrachten beginnen met eenvoudige vraagstukken, bijvoorbeeld de angry bird moet het biggetje te pakken krijgen. Online ziet de ontwikkelomgeving er bijvoorbeeld uit zoals het figuur hieronder.

Voorbeeld van een programmeeropdracht in spelvorm

De computer is eigenlijk heel dom leg ik uit, maar wel heel goed in instructies opvolgen. Dus als je de computer de juiste instructies geeft, dan wordt het biggetje gepakt. De opdrachten worden elke keer een beetje complexer. Zo worden op een speelse manier de verplaats en draai instructies, maar zelfs ook de ‘if-else’ en ‘for loops’ zijn behandeld.

Deel twee van de workshop wordt gedaan op papier. Na 20 opdrachten zijn de meeste kinderen ook wel toe aan verandering. De papieren uitdagingen zien er als volgt uit.

Voorbeeld van een programmeerpuzzel

Je kunt dit volledig offline spelen, dus ook als je geen beschikking tot een computer hebt. Zo leer je de basis logica van instructies die ook in een computer ingevoerd kunnen worden. Ook hierbij kun je stapsgewijs steeds complexere algoritmes in elkaar zetten. Met z’n tweeën is het leuk omdat je dan elkaar kunt controleren en opdrachten voor elkaar kunt maken. Ik leg dan uit dat je op deze manier code kunt schrijven en het bijvoorbeeld naar China kunt verzenden. De ontvanger daar kan dan met deze instructies precies hetzelfde patroon tekenen. Dat laat dan de kracht van afgesproken instructies zien.

Kwartjes

Het is erg leuk om de kwartjes te zien vallen bij de kinderen. De logica van de computer die de instructies kan uitvoeren als je ze maar goed invoert, dat is wat de kinderen en ouders langzaam maar zeker gaan begrijpen. Als je er plezier in hebt dan ga je door, dat is wat je ook ziet. Alle kinderen zijn geïnspireerd om door te gaan om uiteindelijk zelf een game te maken en meer. Met Scratch kun je al vrij snel beginnen om zelf een game te maken. Met die stap gaat het nog veel meer leven dat je zelf veel kan creëren! De ouders zijn zelf ook blij om wat meer begrip te hebben van IT achter de schermen. Ook de toegang tot goede bronnen van leerstof en educatie zijn van belang, die geef ik ze dan ook graag mee.

Het waren erg geslaagde workshops; ouders en kinderen zeer gefocust en blij. De omgeving waarin ik de workshops heb gegeven is denk ik ook een plus. De kinderboekenwinkel waar ook koffie gedronken kan worden voelt als vertrouwd aan. De rumoerigheid gaf geen afleiding en werkte misschien zelfs wel als een soort katalyserende achtergrondgeluid. Een serieuze kantoorruimte kan wat intimiderend zijn voor kinderen (en ouders ;). Nu is het hoog tijd dat er op lagere scholen eens wat meer IT gerelateerde onderwijs wordt gegeven. In de vorm van een workshop?

Onderwerpen: Workshop, programmeren, programmeur